lördag, januari 03, 2009

Nej, jag tänker inte skriva Gott Nytt År

2009. Ett nytt år. Någon som har suddat bort en cirkel på sista siffran i ett årtal och försöker lura i oss att det här ska bli något nytt, en förändring, ett steg framåt. En av alla otaliga milstolpar. Jag tror inte på det där, siffror är siffror och fast jag tycker om att räkna är de i sig ganska betydelselösa. Ändå är det svårt att inte dras med, att förtränga det där pirret av förväntan. Något stort är på annalkande, något som ska förändra våra liv, göra världen till den utopi vi drömt om och uppfylla alla våra önskningar. Och sedan vaknar man igen. Sedan vaknar man till en värld av plugg, förkylningar och bajs. Som en förkolnad raket, bitter över att det där stjärnsprakande underbara ögonblicket var alldeles för kort. Alla vill vara en ljusfläck på natthimlen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

gott nytt år anna. ;) även om det inte betyder något att vi byter siffror så kan det faktiskt hända saker som är bra om man bara bestämmer sig. och när är väl ett bättre tillfälle än nu, eller hur? hihi. hoppas du klarar av att överleva i denna värld av plugg och bajs. <3 tycker om dig!

Rut Blomqvist sa...

Fint och sant.
"All I know is there's something new this year." Svart att lata bli att tanka sa. Darfor ar jag glad att jag inte precis firade nyar.